Overige recensies

Carnegie Hall New York 17 oktober 2003: Celeste Zewald from the Netherlands, surprised the audience with a superb recital…natural but with great artistic feel and showing an indepth musical feeling; it was a long time ago Carnegie Hall welcomed such a sophisticated clarinetist. The young lady with her clarinet…Sunshine and shadows just what music is about…. “New York arts reviews”

“Grote talenten op de klarinet zijn zeldzaam. Céleste Zewald is een klarinettiste die een grote toekomst en een internationale solocarriere tegemoet lijkt te gaan. Zij heeft een enorme uitstraling en speelt met veel gevoel. Haar spel is doorleefd en haar techniek is perfect.” ……Hans van den Boom, presentator programma’s Avro klassiek ……

“In de categorie muziek ontving de klarinettiste Céleste Zewald de Philip Morris Kunstprijs 2002 vanwege de uitzonderlijke beheersing van haar instrument en de getoonde spontaniteit in de uitvoering van stilistisch verschillende muziekwerken. Vermeldenswaard is daarbij de combinatie van een overrompelende podiumpersoonlijkheid met een opmerkelijk gerijpte interpretatiekunst”…….Persbericht Philip Morris Kunstprijs 2002……….

“Theo Olof, voorzitter van de jury, roemde de meeslepende voordracht en de techniek van de klarinettiste, en haar meesterlijke beheersing van het instrument”…….Algemeen Dagblad,……
“een klarinettiste met een flexibel geluid, waar ze van alles mee kan, qua karakter en dynamiek- warm maar ook dragend, een eigen geluid dat zich uitstekend in een orkest laat inpassen maar ook een heel persoonlijke klank heeft” …….Preludium programmablad van het Concertgebouworkest………

“….de leden van de jury hebben genoten van haar technische en expressieve kwaliteiten. Haar toon kan als de zon licht en warmte uitstralen, maar ook door de ziel snijden wanneer de muziek daarom vraagt; zij interpreteert met een fijn gevoel voor de uiteenlopende stilistische karakters. Haar spannende interpretaties lijken ter plaatse te ontstaan”………juryrapport Philip Morris Kunstprijs……..

“Céleste is hot, maak kennis met een bijzonder musicus, luister en verwonder U”…………..Commentaar Pitch documentaire NPS………….

“Zij heeft de Vriendenkrans en onder meer de pers- en publieksprijs gewonnen omdat zij uitstraling heeft, met veel gevoel en prachtig doorleefd speelt en omdat haar techniek perfect is. Vooral haar uitvoering van de sonate van Poulenc deed mij smelten”…………radioprogramma A4

“Een uitzonderlijk talent met een bijzondere technische beheersing van het instrument”…….Dagblad Trouw………..

“Overrompelende podium presentatie”………de Volkskrant……….

“Dat klarinettiste Céleste Zewald tot het blijmoedige ras der muzikanten behoort, blijkt uit de ongeposeerde voortvarendheid waarmee ze het podium opgaat. Ze is op een zo natuurlijke manier vergroeid met haar instrument, dat ze moeiteloos kan putten uit alle mogelijke registers, klankkleuren en timbres. Indrukwekkend ook was Zewald’s pretentieloze maar glasheldere vertolking van Eschers’ solosonate. Debussy’s Premiere Rhapsody klonk volmaakt ‘naturel’ en daarom waarlijk Celestiaals”………..recensie concert Concertgebouw, de Volkskrant…….

“Céleste Zewald is een soliste die met een organisch bij haar spel passende beweeglijkheid een enorme dosis aanstekelijk enthousiasme uitstraalt. Gewoon verliefd op het geluid van haar fraaie instrument, overbrugt ze moeiteloos de afstand tussen noten en klank”…….BN de Stem….

“De zware fysieke inspanning die een hele avond klarinet spelen toch ook is, werd achteloos genomen. Technisch lijkt haar spel geen beperkingen te kennen. Zij gaat met haar weergaloze speelvaardigheid om als noodzakelijke randvoorwaarde voor het artistieke idee achter het gespeelde repertoire. De solosonate van Escher was een echt statement, de concertgeefster wist er geraffineerd vorm aan te geven en imponeerde hier met name in het fraaie krachtige laag”…….. Frans Baljeu, muziek recensent Brabantse bladen…..

“Bij klarinettiste Celeste Zewald heeft elk stuk z’n ideale klank”……….. Mischa Spel, muziekrecensent NRC handelsblad…..

“Muziek is geen hardloopwedstrijd” (interview 2003). Ik ben musicus, artiest, het publiek verwacht entertainment ook in klassieke muziek, dat heeft wel zijn beperkingen, of eigenlijk een specifiek benadering voor dat publiek, maar ik zit niet in een glazen stolp, ik wil communiceren met mijn publiek. Herman Finkers publiek verwacht dat ze kunnen lachen, mijn publiek verwacht een goede klassieke uitvoering, maar ook dat ik mijn beleving overbreng en dat we samen een goed concert hebben…..

Voeg toe aan je favorieten: Permalink.